TechniekBreed Startpagina

TechniekBreed.nl

 

 

Start

TechniekBreed

Digitale docent

Competentie

Producten

Recenties

Over ons

Lek en Linge

Foto's

Puzzel

Contact

 

Leerlingvolgsysteem uitgebreid met stagemodule....... Foto's 3e klas online

Techniek Breed op ORS Lek en Linge is nu (2017) een opleiding die uit de profieldelen van PIE, M&T en enkele uit MVI (ICT) bestaat.

Geschiedenis TechniekBreed op ORS Lek en Linge:

Aanleiding en achtergrond 2005

Op dit moment is op onze school een brede technische opleiding ontwikkeld die in de plaats is gekomen van de opleidingen voertuigentechniek, ICT en transport & logistiek. 

Het doel van deze nieuwe opleiding is jongeren een zo breed mogelijke technische ondergrond te geven zodat zij in het vervolgonderwijs volop keuzemogelijkheden hebben. Dit gebeurt aan de hand van een nieuw ontwikkelde lesmethode waarbij de "drie-eenheid" Leerlinginput-Vaardigheden-Kennis centraal staat.

De lesmethode bestaat o.a. uit zogenaamde "casussen" waarbij een groepje leerlingen telkens de belangrijkste stappen van het leerproces bewust doorloopt. Die stappen zijn:

  • Onderwerp in brede context plaatsen

  • Werkplanning maken

  • Benodigde theorie en informatie opzoeken en verwerken

  • Realistische praktijkopdracht

  • Dillema oplossen

  • Reflecteren en presenteren

Uitstel van keuze
Door de invoering van een multi-technisch programma kunnen leerlingen hun beroepskeuze uitstellen. Het is voor jonge leerlingen erg moeilijk om op dertien- of vijftienjarige leeftijd al een keuze te maken voor een bepaald beroep. Veel afdelingen in het vmbo zijn zo smal dat een leerling eigenlijk zijn of haar toekomst al voor een deel vastlegt. Door leerlingen een brede opleiding aan te bieden wordt dit keuzemoment uitgesteld tot het vierde leerjaar.
 

 

Techniek, een aantrekkelijke wereld

Er is in Nederland volop werk in de sector techniek. De bekende traditionele beroepen worden steeds meer vervangen door nieuwe, minder ambachtelijke varianten. De nadruk komt meer te liggen op dienstverlening en steeds minder op productie. 

Een schilder wordt kleuradviseur, de cv-monteur adviseert mee bij de inrichting van de woning en de automonteur sleutelt niet alleen meer, maar programmeert de auto naar de wensen van de klant.
Door op een aantrekkelijke, uitdagende manier te werken én door het verrijken van het programma met innovatieve en aantrekkelijke technologie sluit de opleiding beter aan bij de leefwereld van jongeren.
Op onze school hebben wij gekozen voor elementen uit voertuigentechniek, transport en logistiek, dienstverlening en toegepaste ICT. De huidige afdelingen voertuigentechniek en transport & logistiek aangevuld met vele ICT toepassingen zijn de basis voor dit nieuwe programma. Deze onderdelen zullen dan ook herkenbaar terug komen in het lesstof aanbod. 
Enige thema's waar we binnen het Techniek-Breed programma aan werken zijn:
 

  • Frontoffice
  • Elektro-Elektronica
  • Transporttechniek
  • Weggedrag/wegennet
  • Tweewielers
  • Sales/commercie
  • Informatica/telematica
  • Opslag en overslag
  • Voertuigentechniek
 


Stage is een integraal onderdeel van het programma in het vierde leerjaar.

Uitstroom en vervolgopleidingen
Leerlingen zijn breed opgeleid waardoor er nog veel mogelijkheden zijn voor een vervolgopleiding in het middelbaar beroepsonderwijs. O.R.S. Lek en Linge heeft afspraken gemaakt met de verschillende ROC's in de omgeving (Tiel, den Bosch, Utrecht, Nieuwegein) over de doorstroming van onze leerlingen.
Met een brede technische opleiding als basis zijn er later veel beroepen mogelijk.
Beroepen waar je aan zou kunnen denken zijn bijvoorbeeld:
· Automonteur
· Salesmanager
· Systeembeheerder
· Helpdeskmedewerker
· Elektrotechnicus
· Logistiek medewerker
· Webdesigner
Behalve deze voorbeelden zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Overal om je heen is namelijk techniek.

Anders leren

Actief en uitdagend
Binnen de opleiding techniek- breed wordt op een andere manier geleerd. Leerlingen zijn vooral zelf actief bezig op een zinvolle manier. De opdrachten die een leerling samen met anderen moet uitvoeren zijn zo opgesteld dat de leerling uitgedaagd wordt en zin heeft om zo'n opdracht uit te voeren. Het volgende voorbeeld geeft het verschil tussen het “oude” en het “nieuwe” leren weer: vroeger kregen leerlingen bijvoorbeeld eerst les over de werking van een computer en de verschillende onderdelen die in zo'n computer zaten. 

In onze techniekopleiding krijgt een leerling de opdracht een PC in elkaar te zetten en ervoor te zorgen dat deze op een afgesproken tijdstip gebruikt kan worden in de klas. Om dit voor elkaar te krijgen, moet de leerling dus uitzoeken hoe een computer in elkaar zit en wat er bij komt kijken 
om zo' n apparaat aan het werk te krijgen.



Samenwerken in een team
Een ander kenmerk van het leren binnen de techniek opleiding is het werken in teamverband. Veel opdrachten voert een leerling samen met andere leerlingen uit. We vinden het belangrijk dat jongeren leren samen te werken met anderen. 

Werken aan persoonlijke kwaliteiten
Behalve samenwerken zijn er nog veel meer persoonlijke kwaliteiten die in de opleiding, maar ook daarbuiten, ontwikkeld worden. Gesprekken voeren, jezelf presenteren, kritisch naar jezelf kijken, omgaan met kritiek. Om goed zicht te houden op het leren van zichzelf houdt de leerling een portfolio bij. Dit portfolio is een belangrijk instrument voor de doorstroming naar het middelbaar beroepsonderwijs.

De leerwegen
De techniek -breed opleiding is toegankelijk voor leerlingen uit de volgende leerwegen:
Basisberoepsgerichte leerweg
Kaderberoepsgerichte leerweg
Gemengde en theoretische leerweg

Voor ons zijn de aanpassingen die nodig zijn voor de vernieuwing van het VMBO anno 2017 gerelateerd aan materiaal, inventaris en enkele lessen. Dit komt omdat onze visie op technisch onderwijs al jaren vooruitstreven is. Leerlingen halen de benodigde informatie voor de lessen via tablets uit een lokale server. Hierdoor is de lesstof altijd up to date en zijn er interactieve mogelijkheden om leerlingen die extra aandacht behoeven beter van dienst te zijn.

 

Vragen
Heeft u vragen over deze opleiding dan kunt u contact opnemen met:
de heer P. van Gemert, projectleider techniek breed (info@techniekbreed.nl)