Techniek Breed
op ORS Lek en Linge is nu (2017) een opleiding die uit de profieldelen van PIE, M&T en enkele uit MVI (ICT) bestaat.
Geschiedenis TechniekBreed op ORS Lek en Linge:
Aanleiding en achtergrond 2005
Op dit moment is op
onze school een brede technische opleiding ontwikkeld die in de
plaats is gekomen van de opleidingen
voertuigentechniek, ICT en transport &
logistiek.
Het doel van deze nieuwe opleiding is jongeren een zo breed
mogelijke technische ondergrond te geven zodat zij in het
vervolgonderwijs volop keuzemogelijkheden hebben. Dit gebeurt aan de hand van een nieuw ontwikkelde lesmethode waarbij
de "drie-eenheid" Leerlinginput-Vaardigheden-Kennis centraal staat.
De lesmethode bestaat o.a. uit
zogenaamde "casussen" waarbij een groepje leerlingen telkens de
belangrijkste stappen van het leerproces bewust doorloopt. Die
stappen zijn:
-
Onderwerp in brede context
plaatsen
-
Werkplanning maken
-
Benodigde theorie en informatie
opzoeken en verwerken
-
Realistische praktijkopdracht
-
Dillema oplossen
-
Reflecteren en presenteren
Uitstel van keuze
Door de invoering van een multi-technisch
programma kunnen leerlingen hun beroepskeuze uitstellen. Het is voor
jonge leerlingen erg moeilijk om op dertien- of vijftienjarige
leeftijd al een keuze te maken voor een bepaald beroep. Veel
afdelingen in het vmbo zijn zo smal dat een leerling eigenlijk zijn
of haar toekomst al voor een deel vastlegt. Door leerlingen een
brede opleiding aan te bieden wordt dit keuzemoment uitgesteld tot
het vierde leerjaar.
|
|
Techniek, een aantrekkelijke wereld
Er is in Nederland volop werk in de sector techniek. De bekende
traditionele beroepen worden steeds meer vervangen door nieuwe,
minder ambachtelijke varianten. De nadruk komt meer te liggen op
dienstverlening en steeds minder op productie.
Een schilder wordt kleuradviseur, de cv-monteur adviseert mee bij de
inrichting van de woning en de automonteur sleutelt niet alleen
meer, maar programmeert de auto naar de wensen van de klant.
Door op een aantrekkelijke, uitdagende manier te werken én door het
verrijken van het programma met innovatieve en aantrekkelijke
technologie sluit de opleiding beter aan bij de leefwereld van jongeren.
Op onze school hebben wij gekozen voor elementen uit
voertuigentechniek, transport en logistiek, dienstverlening en
toegepaste ICT. De huidige afdelingen voertuigentechniek en
transport & logistiek aangevuld met vele ICT toepassingen zijn de
basis voor dit nieuwe programma. Deze onderdelen zullen dan ook
herkenbaar terug komen in het lesstof aanbod.
Enige thema's waar we binnen het Techniek-Breed
programma aan werken zijn:
- Frontoffice
- Elektro-Elektronica
- Transporttechniek
- Weggedrag/wegennet
- Tweewielers
- Sales/commercie
- Informatica/telematica
- Opslag en overslag
- Voertuigentechniek
|
|
Stage is een integraal onderdeel van het programma in het vierde
leerjaar.
Uitstroom en vervolgopleidingen
Leerlingen zijn breed opgeleid waardoor er nog veel
mogelijkheden zijn voor een vervolgopleiding in het middelbaar
beroepsonderwijs. O.R.S. Lek en Linge heeft afspraken gemaakt met de
verschillende ROC's in de omgeving (Tiel, den Bosch, Utrecht,
Nieuwegein) over de doorstroming van onze leerlingen.
Met een brede technische opleiding als basis zijn er later veel
beroepen mogelijk.
Beroepen waar je aan zou kunnen denken zijn bijvoorbeeld:
· Automonteur
· Salesmanager
· Systeembeheerder
· Helpdeskmedewerker
· Elektrotechnicus
· Logistiek medewerker
· Webdesigner
Behalve deze voorbeelden zijn er natuurlijk nog veel meer
mogelijkheden. Overal om je heen is namelijk techniek.
Anders leren
Actief en uitdagend
Binnen de opleiding techniek- breed wordt op een andere manier
geleerd. Leerlingen zijn vooral zelf actief bezig op een zinvolle
manier. De opdrachten die een leerling samen met anderen moet
uitvoeren zijn zo opgesteld dat de leerling uitgedaagd wordt en zin
heeft om zo'n opdracht uit te voeren. Het volgende voorbeeld geeft
het verschil tussen het “oude” en het “nieuwe” leren weer: vroeger
kregen leerlingen bijvoorbeeld eerst les over de werking van een
computer en de verschillende onderdelen die in zo'n computer zaten.
In onze techniekopleiding krijgt een leerling de opdracht een PC in
elkaar te zetten en ervoor te zorgen dat deze op een afgesproken
tijdstip gebruikt kan worden in de klas. Om dit voor elkaar te
krijgen, moet de leerling dus uitzoeken hoe een computer in elkaar
zit en wat er bij komt kijken
om zo' n apparaat aan het werk te krijgen.
Samenwerken in een team
Een ander kenmerk van het leren binnen de techniek opleiding is het
werken in teamverband. Veel opdrachten voert een leerling samen met
andere leerlingen uit. We vinden het belangrijk dat jongeren leren
samen te werken met anderen.
Werken aan persoonlijke kwaliteiten
Behalve samenwerken zijn er nog veel meer persoonlijke kwaliteiten
die in de opleiding, maar ook daarbuiten, ontwikkeld worden.
Gesprekken voeren, jezelf presenteren, kritisch naar jezelf kijken,
omgaan met kritiek. Om goed zicht te houden op het leren van
zichzelf houdt de leerling een portfolio bij. Dit portfolio is een
belangrijk instrument voor de doorstroming naar het middelbaar
beroepsonderwijs.
De leerwegen
De techniek -breed opleiding is toegankelijk voor leerlingen uit de
volgende leerwegen:
Basisberoepsgerichte leerweg
Kaderberoepsgerichte leerweg
Gemengde en theoretische leerweg
Voor ons zijn de aanpassingen die nodig zijn voor de vernieuwing van het VMBO anno 2017 gerelateerd aan materiaal, inventaris en enkele lessen. Dit komt omdat onze visie op technisch onderwijs al jaren vooruitstreven is. Leerlingen halen de benodigde informatie voor de lessen via tablets uit een lokale server. Hierdoor is de lesstof altijd up to date en zijn er interactieve mogelijkheden om leerlingen die extra aandacht behoeven beter van dienst te zijn.
Vragen
Heeft u vragen over deze opleiding dan kunt u contact opnemen met:
de heer P. van Gemert, projectleider techniek
breed (info@techniekbreed.nl) |